آشنایی با مراحل ثبت نقشه فنی اختراع

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
آشنایی با مراحل ثبت نقشه فنی اختراع
چکیده مقاله :

یکی از مهم ترین ضمائم یک اختراع، نقشه فنی آن اختراع می باشد. که بسیار حائز اهمیت بوده و کلیه موارد توضیحات و ادعاهای شما را به عنوان یک شماتیک به داور طرح شما نمایش میدهد. بنابراین برای آشنایی با آن تا انتها همراه ما باشید.

نقشه فنی در ثبت اختراع

یکی از مهم ترین ضمائم یک اختراع، نقشه فنی آن اختراع می باشد. که بسیار حائز اهمیت بوده و کلیه موارد توضیحات و ادعاهای شما را به عنوان یک شماتیک به داور طرح شما  نمایش میدهد. نقشه فنی حتما باید به وسیله یک نرم افزار طراحی مهندسی ترسیم شود. و  از قرار دادن عکس های نمونه های ساخته شده و یا نقشه های ترسیم شده دستی خودداری فرمایید. زیرا که قرار دادن این موارد به عنوان نقشه منجر به  نقص خوردن پرونده شما از طرف کارشناس پرونده  می‌گردد.

و لازم به ذکر است که دستگاه شما باید دارای یکسری مشخصه های فنی به عنوان اختراع شما باشد.اگر اختراع شما به قدری ساده باشد که براحتی با دیدن شماتیک اختراع بتوان آن را کپی برداری کرد. در این صورت این اختراع قابلیت ثبت را نداشته و در صورت ثبت نیز هیچ گونه ارزشی برای شما ایجاد نخواهد کرد. و نمیتوان آنرا در مراحل تجاری سازی وارد کرد. زیرا که در هیچ  روشی نمی‌توان از عدم سوء استفاده از آن اطمینان حاصل کرد.

از این رو همیشه لازم است در ایده پردازی های خود به این موضوع توجه فرمایید. که اختراع شما باید دارای فوت و فن کوزه گری بوده و یک شخص عادی قادر به ساخت و مونتاژ آن نباشد. در این صورت مالکیت معنوی حق انحصاری یا دعاوی حقوقی شما در رابطه با اختراع ادعایی را  تایید نکرده. و این چنین اختراعاتی را  زیر نظر حمایت خود قرار نمی‌دهد. به دلیل اینکه این نوع اختراعات به راحتی قابلیت کپی برداری خواهند داشت. و توسط اشخاص غیر متخصص قابلیت ساخت دارند.

 

نرم افزارهای ترسیم نقشه اختراع 

نرم افزارهایی که قابلیت ترسیم نقشه مورد پذیرش مالکیت معنوی را دارند عبارتند از نرم افزار های مهندسی شامل :

  • اتوکد AUTO CAD
  • سالیدورک SOLID WORKS
  • آباکوس Abaqus
  • تری دی مکس 3D MAX
  • کتیا CATIA
  • سایر نرم‌افزارهای مرسوم در بحث نقشه کشی…

نقشه فنی حتما باید به وسیله یک نرم افزار طراحی مهندسی ترسیم شود. و  از قرار دادن عکس های نمونه های ساخته شده و یا نقشه های ترسیم شده دستی خودداری فرمایید. زیرا که قرار دادن این موارد به عنوان نقشه منجر به  نقص خوردن پرونده شما از طرف کارشناس پرونده  می‌گردد.

طبق ماده 15 آئین نامه اجرایی برای ترسیم نقشه به نکات ذیل توجه فرمایید :

  • روی کاغذA4 ترسیم شود.
  • با وضوح و شفافیت کامل و ترجیحاً در رسم آن‌ها از ابزارهای فنی نقشه‌کشی استفاده شود.
  • تمام عناصر نقشه دارای مقیاس باشند.
  • تا حد امکان به صورت عمودی باشد.
  • اعداد و حروف خوانا باشد.
  • شامل نشانه باشد.
  • صفحات به ترتیب باشد.
  • هیچ توضیحی نباید روی نقشه وجود داشته باشد.

 

آئین نامه ترسیم نقشه اختراع 

نقشه و یا نقشه‌های فنی اختراع مطابق ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات ترسیم شود.نقشه‌های فنی بسته به نوع کار مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی و الگوریتم و… شامل نمودارها، اشکال، فلوچارت و جداول مربوط به صورت منسجم و هم مقیاس می باشند که باید به صورت مهندسی و با نرم‌افزارهای نقشه کشی مخصوص تهیه شوند. آوردن عکس حقیقی به جای نقشه و یا نقشه‌های دستی غیرمهندسی قابل پذیرش نیست.

تمامی نقشه‌ها سیاه و سفید و شماره گذاری شده و عناصر هر نقشه نیز روی همان نقشه شماره گذاری شوند تا بتوان در بند مربوطه شرح و توصیف آن‌ها را معرفی و ارجاع داد. همچنین نقشه‌ها باید داری وضوح و شفافیت باشند به طوری که اعداد، حروف، نمادها و نشانه ها خوانا باشد. هرگونه توضیح مشروح و اضافی در فایل نقشه مجاز نمی‌باشد. دقت داشته باشید که فایل نقشه‌ها باید به صورت فایل jpg و یا Pdf ارائه شود و نیازی به ارائه فایل های خام نرم‌افزاری طراحی نقشه نمی‌باشد.

همواره این سوال مطرح است که در صورت ارائه نقشه کامل در روند ثبت اختراع به عنوان ضمیمه، امکان به سرقت رفتن اختراع ما وجود دارد. و یا زمانی که اختراع به صورت استعلام افشای عمومی در سایت مالکیت معنوی افشا گردد امکان دارد کسی از روی این نقشه کپی برداری کند. برای حل این مشکل سازمان مالکیت معنوی نقشه فنی اختراع شما را به عنوان فایل نقشه مورد پذیرش واقع کرده است.  کسانی که به ترسیم نقشه فنی آگاهی دارند. یک شخص متخصص قادر نخواهد بود کامل از روی یک نقشه فنی یک دستگاه را کپی کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ایجاد آگاهی کامل در رابطه با هرگونه روند مربوط به ثبت اختراع و کارشناسان حرفهای مخترع شو در ارتباط باشید.

 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل و شماره تماس شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است