نحوه ی ثبت PCT

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
نحوه ی ثبت PCT
چکیده مقاله :

نحوه ی ثبت PCT

PCT  در ابتدا یک حق تقدم است. و بعد از آن حق تقدمی است که به عنوان معاهده پاریس شناخته میشود. و 165 الی 168 کشور عضو این معاهده  هستند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با روند، مراحل، هزینه‌ها و مدت زمان ثبت PCT به طور مفصل آشنا کنیم.

 

ثبت PCT  در حال حاضر 

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که روند ثبت PCT  قبلا اینگونه بوده است که شما الزاما میبایست یک اظهارنامه داخلی ثبت کرده باشید. و با استفاده از حق تقدم اظهارنامه داخلی خود، ثبت PCT را انجام میدادید. اما اکنون در سال جدید این موضوع دستخوش تغییراتی شده است و شما بدون ثبت اظهارنامه داخلی میتوانید برای گرفتن  حق تقدم و یا ثبت PCT اقدام کنید.

 

 

تشکیل کارتابل 

برای ثبت PCT ابتدا لازم است که شما تمامی مدارک لازم را به قالب  PCT  یا به فرمت مورد پذیرش  PCT تبدیل کنید. سپس وارد سایت وایپو پتنت شده و کارتابل خود را تشکیل دهید. لازم به ذکر است که برای تشکیل کارتابل و ثبتPCT ، نیازی به خدمت سربازی، گرفتن پاسپورت و سایر مدارک و مستنداتی که دیگران بیان میکنند، نیست.

هر ایمیل نشان دهنده‌ی یک کارتابل است. و تمامی اعلانات و اطلاعات وایپو پتنت به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

 

ارائه مدارک برای ثبتPCT

  • بعد از تشکیل کارتابل، میبایست مدارک خود را داخل آن اظهارنامه کنید.
  • بعد از آن نوبت به این میرسد که یک نفر را به عنوان ایجنت (نماینده) یا وکیل و یا دریافت کننده‌ی ابلاغ‌ انتخاب کنید. تا تمام اعلانات و اطلاعات لازم به شخص منتخب ارسال و اطلاع رسانی شود.
  • بعد از تعیین ایجنت و بررسی اظهارنامه آن توسط کارشناس، نوبت به رفع نقص میرسد. درصورت داشتن نقص، تمامی نقایص میبایست برطرف شده و بعد از آن کارشناس، ابلاغیه پذیرش را صادر میکند.

 

پرداخت هزینه‌های مربوط به ثبت PCT

در این مرحله شما باید برای پرداخت هزینه وایپو پتنت یا همان هزینه مربوط به اقدامات ثبتی سیستم اقدام کنید. که برای پرداخت آن دو راه وجود دارد :

  • این کار را از طریق گرین کارت خود انجام دهید.
  • به شخصی از نزدیکان شما که در خارج از کشور زندگی میکند،بسپارید که هزینه اتوماسیونPCT را به حساب وایپو در سوئیس  پرداخت کند.
  • به غیر از دو مورد بالا، شما میتوانید پرداخت را از طریق صرافی‌ها نیزانجام دهید. (پرداخت در صرافی متحمل هزینه اضافی به عنوان کمیسیون صرافی میشود.)

 

دریافت رسید 

برای هر مرحله از ارائه مدارک و تعیین اظهارنامه وپرداخت هزینه‌های مربوط به آن، یک رسید به شما داده میشود.

در وهله اول، رسید دریافت مدارک و ثبت اظهارنامه را دریافت میکنید. سپس با بررسی کارشناس وایپو و تایید شدن مدارک رسید پرداخت وجه به شما تحویل داده میشود.

 

سپس نوبت به پرداخت رسید از یکی از روش‌های زیر میرسد:

برای پرداخت رسید نیز دو راه وجود دارد 

اگر کریدیت کارت داشته باشید و یا یکی از نزدیکان شما خارج از کشور ساکن باشند، این کار را میتوانید به صورت آنلاین انجام دهید.

و یا اینکه اقدام به پرداخت شخصی کنید. به این صورت که ازطریق صرافی و یا مراجعه به بانک های خارج از کشور نسبت به پرداخت خود اقدام کنید.  

مدت زمان تایید پرداخت :

زمان لازم برای تایید پرداخت وجه اتوماسیون PCT  شما به صورت آنلاین 3 الی 4 روز میباشد. و مدت زمان لازم برای تایید پرداخت از طریق واریز غیرمستقیم و شخصی حدودا 20 الی 15 روز میباشد.

 

نکته مهم در رابطه با پرداخت PCT 

بعد ازتایید پرداخت توسط کارشناس ، یک رسید تایید پرداخت وجه به شما داده میشود. این موضوع از جمله مواردی است که شرکت‌ها و موسسات ثبتی به راحتی از آن سوء استفاده میکنند. برای اینکه از صحت و سقم اطلاعات داده شده توسط آن‌ها اطمینان حاصل کنید، بهتر است رسیدهای زیر را از شخص دریافت کنید.

1.رسید اول: مربوط به زمانی است که مدارک دریافت شده از طرف شما بارگذاری میشوند.

2.رسید دوم :مربوط به تایید هزینه‌های پرداختی است که به ایمیل شما ارسال میگردد.

3.رسید سوم :با موضوع ارسال پرونده برای کارشناس سرچ ارسال میشود.

سپس شما نامه ای را دریافت میکنید که نشان میدهد، پرونده شما تحت نظر کارشناس سرچ قرار گرفته است تا نظر خود را اعلام کند.

نظر کارشناس سرچ :

کارشناس سرچ تمام نمونه‌های مربوط ومشابه نمونه اختراع شما را در سطح دنیا بررسی میکند.

اگر نمونه ای همانند اختراع و ایده شما وجود نداشته باشد، کارشناس پرونده شما را تایید میکند.(اتمام این مراحل به معنای گرفتن حق تقدم است.)

اما اگر نمونه ای مشابه ایده اختراع شما وجود داشته باشد، حق تقدم و اظهارنامه شما به طور کامل لغو میگردد.

رد یا تایید اختراع توسط کارشناس سرچ :

در صورتی که اختراع شما رد شود، دلیل رد همراه با آن فرستاده میشود. شما حق اعتراض داشته و میتوانید از اختراع خود دفاع کنید. اگر دفاعی نداشته باشید و خوب بررسی نشود، رد آن حتمی خواهد بود.

ثبت پتنت پس از تایید کارشناس سرچ :

بعد از دریافت نامه تاییدیه از جانب کارشناس سرچ، نامه شما وارد مرحله نوبت دهی میشود که 12 الی 18 ماه طول میکشد تا افشا شود. لازم به ذکر است که این نامه از نظر حقوقی هیچگونه اعتباری ندارد.

بعد از افشا در سایت وایپو پتنت یا سایت جهانی ثبت اختراع منتشر میشود. شما پس از آن 12 ماه فرصت دارید که برای ثبت پتنت یا ثبت ملی یکی از کشورها اقدام کنید.

ثبت پتنت در کشورها :

پتنت یا ثبت ملی در هرکشور مختص همان کشور است و شرایط خاص خود را دارد.

ثبت پتنت آمریکا یا همان US پتنت معتبرترین، سخت ترین، هزینه برترین و زمان بر ترین ثبت پتنت در سطح دنیا است.

کسانی که مایلند یک ثبت پتنت انجام داده اما از اعتبار آن در دنیا اطمینان داشته باشند، بهتر است از طریق US پتنت اقدام کنند. که دارای اعتبار فوق العاده بالایی نسبت به سایر پتنت ها میباشد.

بعد از انجام US پتنت، میبایست شخصی مثل وکیل از طریق سازمان آمریکا آن را دریافت و برای شما ارسال کند

و یا گواهی آن را از طریق آدرسی که توسط خودتان ثبت شده برای شما ارسال کنند.

ثبت پتنت در سایر کشورها مثل آلمان، چین و اتحادیه اروپا نیز انجام میشود. اتحادیه اروپا تمام کشورهای تحت عضو خود را شامل میشود. به این معنا که تمامی کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا باشند، ثبت پتنت شما را به رسمیت میشناسند.

برای دریافت پاسخ سوالات خود در رابطه با ثبتPCT  با کارشناسان مخترع شو در ارتباط باشید.

 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل و شماره تماس شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است